Cep Telefonu Test Laboratuvarları

3G başka bahara kaldı

19 Eylül 2007 16:51, Cem Kesemen  
Etiketler:

Ay başında yapılan 3G ihalesi bugün Telekomünikasyon Kurumu tarafından iptal edildi.

4 katılımcı olmasına rağmen bunların içinden bir tek Turkcell'in teklif vermesi nedeniyle "rekabet ve yarışma koşulları oluşmadığı için" iptal kararı 5 kişilik bir kurul tarafından oybirliğiyle alındı.

İhalede Turkcell, vergiler hariç 321 milyon Euro teklif etmişti. Diğer 3 firma olan Avea, Vodafone ve France Telecom ise numara taşınabilirliğinin kabul edilmemesini protesto amacıyla teklifte bulunmamıştı.

Turkcell'in 3G ihalesini kazandığını duyurduğumuz haberimizde ihalenin onaylanıp onaylanmayacağına dair şüphelerimizi dile getirmiştik. Görünüşe bakılırsa Türkiye'de videolu görüşme yapmak için daha uzun süre bekleyeceğiz…

« Samsung'un pratik Bluetooth çözümü
» Nokia E51 Duyuruldu

Yorumlar »

1. Turgay Özgen - Eylül 19, 2007

yazık olmuş…

Turkcell ben varım demiş… Ve teklif vermiş.

Diğerleride verseydi. Neden vermediler (numara taşıma serbestleşsin) diye önerileri vardı.

Ne ilgisi var sa…

Sanırım üye sayımız az. Biz 3G ihalesini kazansak bile getirisi pek olmayacak. Numara taşıma işi olunca ortak üye olacak. Diye düşünüyor olabilir.

Bu benim fikrim. Yanlış bir şey düşünüyorsam… Lütfen uyarın.

2. FoX_ - Eylül 19, 2007

Diger operatorler katilsa cok farkli olacak sanki…
Yine Turkcell kazanacak.Bu sekilde sadece Turkiye'nin 3G'ye gecisini yavaslatiyorlar o kadar…
Bir de numara tasinabilirligi desteklenmiyor diye girmedik diyorlar.Desteklense cok mu sey degisecek sanki???

3. mehyaa - Eylül 19, 2007

Farkında değilsiniz belki ama Telsim'i Vodafone aldı ve şu an çok rahat olarak Turkcell'i (maddi bağlamda) cebinden çıkarır, ayrıca diğer ihaleye girmesi beklenen şirket de Orange idi. Türkiye'de isimleri pek bilinmese de bu ikisi gayet büyük şirketler. Belki bir ihtimal Avea zayıf kalabilirdi.

Protesto yerindeydi bence çünkü Resmi Gazete yayınlanmasına rağmen bu kararı sekteye uğratmayı başaran Turkcell'in kuralları hiçe saymasına göz yumup sineye çekmek zayıflık göstergesidir. Bu kararı kesinleştirmeden başka büyük atılımlarda da aynısının olmasını beklemeye gerek yok, tepki vermek gerek. Artı numara taşınabilirliği de bir yenilik ve bunu sağlamayan yegane ülke Türkiye şu an avrupadaki. Turkcell madem bu kadar büyük neden bu yeniliğin gerilmesine karşı çıkıyor? Eğer kendine güveniyorsa uygulasın bakalım. Devir alışkanlıklara değil hizmete para verme devri artık, fakat alışkanlıklarını bırakamayan bir çok kullanıcı olduğu için Turkcell hala bu kadar çok aboneye sahip ve bunu büyük bir ivme ile kaybetmekten korkuyor, verdiği hizmeti, kaliteyi arttırmak zorunda kalmaktan korkuyor…

4. enis - Eylül 20, 2007

mehyaa'ya katılıyorum .. diğer operatörlerin protestosu çok yerinde. Belki ihaleyi yine Turkcell alırdı ama numara taşınabilirliği rekabetin gelişmesi açısından şart.. Bu bütün tüketicilerin işine yarayacak. İnsanların niye böyle tepki verdiğini anlamak zor..

5. FoX_ - Eylül 20, 2007

Numara tasinabilirligi desteklenmis ya da desteklenmemis; bunun 3G ile hicbir alakasi yok.
Diger firmalar da 3G ile alakasi olmayan bu konuyu bahane edip ihaleye katilmiyorlar ama cok mantiksiz hareket ediyorlar.Turkcell'in tekerine comak soktuklarini zannediyorlar ama ayni zamanda bu ulkenin 3G'ye gecis surecine de comak sokuyorlar.Comaklarini birakip, bu tekerin donmesinde ortak bir karara vardiklari zaman artik cok gec olacak cunku diger ulkeler daha ileri bir teknolojiye gecmisken biz daha yeni 3G'ye geciyor olacagiz…
Madem Turkcell kadar guclu firmalar var(maddi olarak), o zaman onlar da girsinler ihaleye, cok istedikleri rekabet ortamini olustursunlar, biz de kim daya iyi hizmet veriyorsa ona para kazandiralim…

6. Burak Coştu - Eylül 20, 2007

"Diğerleri girseydi yine Turkcell ihaleyi alırdı" önermesi yanlış, zira ihale tek bir firmaya verilmeyecekti. Hatta Telekominikasyon Kurumu 4 firmaya vermeyede sıcak bakıyordu.

TK kurumunun açıklamasındada bir sonra ki seferde tek şirket girerse, bu sefer onanır ibaresi var. 2. ihaleye hepsi girip, (belki Orange dışında) 3G lisansını alacaklardır.

Fakat burada asıl sorun, 3G'nin Türkiye gelmesi değil, zira GPRS/EDGE de uzun süredir kullanılabiliyo, hemde hepsinde. Ama kullanmak el yakıyor. Yani rekabet olsa da olmasada bunun kullanıcıya yansıyacak biçimde fiyatlarla olması bence mümkün değil. Zaten Türkiye de her şey ters işler, rekabetin olduğu ortamda rekabet var diye istedeği fiyatları vermekten şirketler çekinmez. Aksine tekel durumundakiler fiyatları düşürmeye çalışırlar.

7. ozkan.erden - Eylül 20, 2007

TK'nın bu kararı gayet doğru. 3G için rekabet koşulları oluştuğundan fiyatlar EDGE gibi servislerden daha fazla rekabetle bize ulaşacak. Cep telefonundan internet çoğu kişiyi ilgilendirmiyor, ama videolu görüşme deyince daha fazla tabana yayılıyor mevzu.

Ben de videolu görüşmeden öte, hızlı iletişim hızını dört gözle beklemekteyim.

8. mehmet-73 - Eylül 20, 2007

numara taşınabilirliği şart bence tüketicinin lehine bir şey, iptal yerinde. bütün oparatörlerin kabul etmesi lazım.

9. FoX_ - Eylül 20, 2007

Burak Coştu'ya bir konuda katiliyorum : Herkes diger firmalar da ihaleye girince rekabet olup fiyatlarin makul bir seviyeye dusecegini zannediyor ama yaniliyorlar.GPRS/EDGE 'de Turkiye'de bir kac senedir var ama pek az kisi EDGE ile internete giriyor.Hatta cogu kisinin boyle bir teknolojiden haber bile yok.
3G lisanslari diger operatorlere de verilse bile sonucta onlar da bu isi para kazanmak icin yaptiklarindan fiyatlari beklenilen seviyeye indirmezler…

Hala numara tasinilabilirliginden bahsedip, iptal yerinde diyen arkadasa da diyecek bir sey bulamiyorum artik.Yani numara tasinilabilirligi ne demek , 3G ne demek?Aralarinda nasil bir baglanti oldugunu biri aciklarsa sevinirim…

10. levent - Eylül 21, 2007

Öncelikle 3G için 4 farklı frekans bandında ihale düzenleniyor (bandlar arasında çok az kapasite farkı var). Bu da dört katılımcının da 3G işletim hakkına sahip olacağı manasına geliyor. A tipi lisansın (Turkcell'in kazandığı) tek avantajı "en hızlı 3G bizde" türünden reklamlara olanak tanıması, yoksa işletim açısından diğerlerinden çok üstün değil.

Bence ihalenin iptal edilmiş olması yerinde bir karar. Bunun yerinde bir karar olmasının nedenleri ise:

1)İhalede A tipi lisans için yeterli kapışma olmadığı için devlet zarar ediyor. Tamam, sonuçta lisansın para ile satılması hatta bunun için ihale yapılıyor olması çok saçma bir şey ama, ortada finansal gerçekler var, biraz kapışma olsa ve devlet bundan gelir elde etse daha iyi olur.

2)Numara taşınabilirliği henüz sağlanmadığı için diğer operatörlerin ihaleye girmemesi yerinde bir karar. Yeni müşteri oluşturma oranı zaten düşük olan bir sektörde rakipten müşteri çalamayacağınız sürece, 3G gibi yüksek maliyetli bir yatırımı nasıl finanse edeceksiniz? Numara taşınabilirliği olmadığı sürece bu şekilde ihale düzenlenmiş olsa idi, kullanıcılar 2G'de normal hatlarını koruyacak, 3G için de Vodafone veya Avea alacaklardı. Bu da 3G için rekabet oluşmasına neden olup fiyatların düşmesine, sonuçta Avea ve Vodafone'un zarar etmesine neden olacaktı. Şimdi Numara taşınabilirliği sağlanırsa, bu operatorler 2G'den çaldıkları müşteriler sayesinde kar elde etmeye başlayıp yatırımların altında ezilmeyecekler.

Ha durup da sorarsanız, 3G ne kadar uygulanabilir diye, MMS çıkalı 5 seneden fazla oldu, hala adam gibi kullanabilene rastlamadım, Biraz standart dışı bir telefonunuz olduğunda (PDA vs gibi) GPRS/EDGE kullanımı imkansızlaşabiliyor. Bu ve bunun gibi örnekler gözümüzün önündeyken ihale güzel sonuçlansa bile işletim açısından şüpheliyim açıkçası. Tabi ihalede aşırı bir fiyat ödendiğinde oluşabilecek tarifeler de bir başka tartışmanın konusu.

11. Kaan - Eylül 21, 2007

Avrupa'da 3G alan şirketlerin pek çoğu zarar ettiler ve lisansları geri verdiler. Bence türkiye 3G'yi atlayıp daha ileri teknolojilere yönelmeli. Biz 3G'ye geçene kadar, teknolojisi eskidi.

12. WiniFred - Eylül 21, 2007

numara taşınabilirliği mutlaka sağlanmalı. diğer operatörün hizmetlerini beğendiği halde numarasını değiştirmek istemediği veya mecburiyetten değiştiremediği için mevcut operatöründe kalan çok kişi var. yani şu anda rekabet tam olarak sağlanmış değil. bu mesele ne zaman halledilirse operatörlerin gerçek değerleri o zaman ortaya çıkacak bence.
Kaan'a da katılıyorum ayrıca. en az 6 ay sonra olacak bir yeni ihale söz konusu yanlış bilmiyorsam. artık bu tren kaçmıştır, 3G atlanmalıdır Türkiye'de…

13. mav1li - Eylül 21, 2007

İyi olmuş. Serbest dolaşım istiyoruz.

14. frosch - Eylül 24, 2007

3g ölü doğmuş bir teknoloji zaten, çok yakında 4g'ye geçecek dünya, ölü yatırım için oyuna getiriliyoruz. Aklı olan 3g'ye yatırım yapmaz.

15. Tarkan - Eylül 27, 2007

gerçi beni ne numarası nede başka birşeyi ilgilendiriyordu INTERNET hizmetini alabilmek iyi olacaktı her yaşlı türk genci gibi beklemede kalacağız anlaşılan

16. Bulsara - Ekim 2, 2007

3G den bir sonraki adım Wi-Max oysa bu dünyanın gözünde 3G den daha büyük bir ticari risk taşımakta çünkü daha pahalı. Türkiyenin Don Kişot misali 3G yi atlayıp Wi-Max a geçmesi kabul edilemez. Bugün piyasada pek çok 3G telefon mevcut ve bunlar çok pahalı aletler (Bende N73 ve Nec e616 var) şimdi siz bunları alırken 3G gelecek dedik ama biz nbundan vazgeçtik şunun şurasında 3-5 sene daha bekleyin belki Wi-Max a geçeriz inşallah tarzından bir telkin kullanıcalr açısından kabul edilebilir değil tabii ki.
3G A tipi lisansı için belirlenen değer 252 milyon euro olmasına rağmen Turkcell 325 milyon euro olarak sonuçlanmıştı. KDV dahil toplam devlet geliri 510 Milyon dolar olarak gerçekleşekti.
Numara taşınabilirliğiyle ilgili ise şu sorular kafamızda düne kadar Avea yada Telsim (Telsim belki) dün mü başladı abone kaydına. Numara taşınabilirliği 3G den daha yeni bir sistem. Avea yetkililerinin yaptığı açıklamada son ana kadar dosyalarını hazırda bekletip Vodafone girecek olsa gireceklerini ifade etmişlerdi. Peki o zaman numara taşınabilirliği yada rekabet esasları nerde kaldı?
Ben 2 yıldan beri 3G uyumlu cep telefonumu kullanmak için bekliyorum. Edge asla 3G kadar verimli bir sistem değil. GPRS den üstün ama yeterli değil. Çevresinde mobil internet kullanan insan sayısı az olan arkadaşlara da şunu söyleyebilirim benim çevremdekiler sizinkilerden çok farklıymış :D

17. Xanderian - Kasım 2, 2007

Yani bazı arkadaşlarımızın yorumlarını okudum da..3g ne alaka, numara taşınabilirliği ne alaka demişler..onları kutluyorum bu kadar sığ düşündükleri için..mehyaaa ve levent gibi arkadaşlara yazdıkları bilgilendirici yorumlar için de teşekkür ediyorum..
Şahsen 3g'nin atlanmasının yanlış olacağını düşünüyorum gerçekten alt yapısı hazır bir teknoloji..bugün wimax 3g kapsamına alınmış olsa da daha amerikada bile test aşamaları sürüyor (bizde olduğu gibi) O yüzden en mantıklısı, numara serbestliğinden sonra 3g'nin tüm operatörler tarafından başlatılması ve bundan sonra gelecek olan Wi-Max 'in de bu teknolojiyle rekabet etmesi..Tabi 3g lisansı almayan operatörlerin de yine 3g'ye göre yavaş olan GPRS/EDGE fiyatlarını düşürmesi hız düşkünü olmayan ama en azından cep telefonundan data alışverişi yapmak isteyen birçok kullanıcının işine yarayacağı kanaatindeyim.


En Güncel Tartışmalar »